Sunday, July 3, 2011

Buah Salak

Salak adalah sejenis palma dengan buah yang biasa dimakan. Ia dikenal juga sebagai sala(Min.Mak.Bug.[1] dan Thai). Dalam bahasa Inggris disebut salak atau snake fruit, sementara nama ilmiahnya adalah Salacca zalacca. Buah ini disebut snake fruit karena kulitnya mirip dengan sisik ular.


Jadi yang kemarin (03.07.2011) Bapa saya ada beli Bauh Salak dan bawa pulang.. oleh kerana saya tidak sempat makan dan menikmati sepuas-puasnya di rumah, saya tapau tadi pagi dan bawa pigi office.. sampai saja office, tanpa membuang masa saya terus bersarapan dengan buah Salak.. hehehe



Saya berjaya tapau beberapa biji. Separuh saya bagi kawan office. (dua biji ja saya bagi sebenarnya ~ Lokek) hahahaha.. 


ambil satu persatu dan buka kulit (p/s : Hati-hati buka kulit dia.. It may hurt you ow..Tajammmm..)


Cantik dan menyelerakan warna dan rupa isi dia.. kulit dia jak yang ganas.. And then...


Gigit sikit.. pelan-pelan bah mau nikmati rasa dia..


Akhirnya tinggal biji lagi... Oooppsss!! JANGAN BUANG BIJI DIA! boleh kumpul untuk main macam-macam jenis 'Game Tradisional'.. Main batu 7, congkak dan banyak lagi.. Struktur biji dia keras dan tidak pandai kecut.. huahuahua..

Okay saya mau teruskan usaha saya menikmati ni buah dulu.. bye bye..




3 comments:

Gunaqz said...

Uiiihhh..salak! Taaaaapun.

*Shreett* --menarik air liur.. ha ha.

Dayzee said...

Hehehe.. dsna ada buah salak ka Sis..? kalo tiada saya kasi export pigi sana la.. kekeke

Gunaqz said...

Ada juga mungkin, tapi kena cari di kedai-kedai asia lah. di penrith macam tiada. saaana Blacktown kali yang ada.