Monday, July 4, 2011

Angkasa lepas - Outer Space

Pernahkah anda terfikir tentang keluasan Angkasa Lepas ?

Saya selalu berfikir dan bertanya, yang sebenarnya berapakah jumlah keluasan angkasa lepas? Namun menurut fakta, Bumi kita tidak ada penghujungnya. Oleh itu, mengikut logik, angkasa lepas sudah tentu tidak ada penghujungnya. Sekiranya terdapat penghujung bagi angkasa lepas, saya tertanya-tanya 'apakah pula di sebelah angkasa lepas?'.


Haa... persoalan disini sekarang bukannya "keluasan angkasa lepas" tetapi kita tahu bahawa ruang angkasa lepas itu tidak ada penghujungnya. Oleh itu, yang menjadi persoalan ialah.... :-

"Apakah yang terdapat di ruang angkasa lepas sSELAIN DARIPADA bintang, bulan, planet-planet yang terdekat dengan bumi, dan sebagainya yang kita tahu ataupun yang makhluk bumi dapat kaji dan lihat?"

Inilah soalan yang sentiasa menjadi tanda tanya dalam fikiran saya sejak saya masih kecil lagi.. cuma saya bukan lah seorang yang pintar bijak pandai untuk manjadi seorang saintis agar dapat mengkaji ruang angkasa..

Saya cuma ingin tahu 'Ada kmungkinan kah terdapat kehidupan lain di luar sana yang mungkin tinggal beribu-ribu, berjuta-juta, berbillion-billion, bertrillion-trillion batu atau lebih jauh daripada itu dari bumi kita????' (merujuk kepada ruang angkasa yang tiada penghujung)..

Cuba kita renungkan, Logik kah sekiranya ruang angkasa tiada penghujung dan KOSONG begitu sahaja?? Bagi saya 'Tidak Logik' sebab kita sendiri dapat lihat keadaan sekeliling Alam Semesta kita yang penuh dengan kepelbagaian seperti bintang, meteor, saintis kita juga boleh melihat Black-Hole tetapi hanya daripada jarak yang jauh.


Black-hole (lubang Hitam)
Memiliki Graviti medan yang terlalu kuat dan menyerap apa sahaja termasuk cahaya. (Correct e if i'm wrong)

"Black-hole" ini sendiri pun penuh dengan tanda tanya yang saintis sendiri belum dapat megesahkan apa sebenarnya di sebalik Black-Hole ini.

Ini bermakna, sudah pasti di luar sana terdapat banyak lagi benda yang hidup ataupun tidak yang kita atau saintis kita sendiri tidak dapat temui. Sungguh bagi saya satu penyiksaan kerana tertanya-tanya tentang 'Apakah yang terdapat di luar sana?'

BUT.. NOBODY KNOWS... ~ kalau lah saya boleh terbang jauh, tanpa perlu bekalan oksigen, tanpa perlu bekalan minyak, tanpa perlu bekalan makanan dan minuman.. (angan-angan saya semasa masih kanak-kanak) hehehe..

Tambahan pula baru-baru ini saya ada menonton History Channel tentang 'Ancient Aliens' yang mana membentangkan Teori Angkasawan Purba berdasarkan teks sejarah, arkeologi dan lagenda mengandungi bukti masa lalu manusia berhubung dengan manusia ruang angkasa. Menurut apa yang saya dapat daripada television series ini, manusia pada zaman purba di bumi pernah berhubungan dengan makhluk asing dari segi pembinaan seperti Piramid dan benda-benda ajaib di dunia (yang tersenarai),  Pemerintahan (kalau tidak salah) di China, juga ada dikaikan dengan "Santi Maria" ibu kepada Jesus, dan banyak lagi. Selain daripada itu, terdapat banyak bukti lukisan di batu-batu purba yang menggambarkan rupa dan pakaian angkasawan sedangkan pada zaman purba angkasawan di dunia masih belum wujud. 

Untuk mengetahui sendiri dengan lebih lanjut, sila rajin-rajin menonton HOSTORY CHANNEL (Ancient Alien) ... ataupun baca di sini "Ancient Alien" ...kekeke.

Hmmm... after saya tengok ni teori dan bukti-bukti saintis dan sejarah yang ada, tambah lah keinginan saya untuk tahu ni meningkat.. dan tambah lah saya tertanya-tanya... but what can i do i'm not a superhero like Hal (Green Lantern) which is can fly across outer space... huhuhuhu.. ~crying...

3 comments:

Gunaqz said...

Menarik oo ni topik. sia pun suka topic ni. masa kecil2 dulu saya suka baring2 di sawah padi (masa rehat mangatam) dan berfikir macam mana bah rupa sebenar di atas sana. kalau lah daa kita dapat pigi di angkasa lepas kan..?

Dayzee said...

ya.. sy sama si pinou gila2 kami kalau kami bercerita pasal hal ni, macam2 teori kami buat sendiri. Selepas tu masing2 sakit hati bila tidak dapat jawapan yang betul2.

Unknown said...

ya , sama lh jugak , huhu